صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شبکه رادیویی اقتصاد : صدای اقتصاد درون زای ایران

شبكه راديويي اقتصاد در تاريخ بيست و نهم مهر ماه 1386 همزمان با روز ملي صادرات تحت نام «تجارت» با مديريت آقاي دكتر عبدالكريم خيامي و در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران تأسيس گرديد. اين شبكه با سه گروه برنامه‏ساز به نام‏هاي «ايران و تجارت»، «جهان و تجارت» و «دانش و تجارت» روزانه 7 ساعت برنامه( 4 ساعت توليدي و 3 ساعت تكراري) بر روي موج FM رديف 107/2 مگاهرتز براي مخاطبان خود در استان تهران پخش مي‌نمود.

در بهمن سال 1386 مديريت اين شبكه به آقاي دكتر محمد مهدي لبيبي واگذار شد. در شهريور ماه 1387 مدت زمان پخش شبكه از 7 ساعت به 11 ساعت(6 الي 17) افزايش یافت و همزمان از ساعت 10 الي 14 آنتن شبكه راديويي ورزش بر روي موج FM رديف 102/5مگاهرتز نيز به منظور پوشش سراسري، برنامه‌هاي اين شبكه را رله مي‏کرد. در تاريخ هشتم مرداد 1388 آقاي سيد عباس موسوي تبار بعنوان سومين مدير اين شبكه راديويي منصوب مي‌شود. حسب ضرورت گروه اطلاع رساني و تجارت بعنوان گروه چهارم به ساختار شبكه افزوده مي‌گردد. در تاريخ بيست و چهارم اسفند 1389 فركانس شبكه از 107/2 مگاهرتز به 98 مگاهرتز تغيير يافته و پخش 4 ساعت همزمان برنامه‌هاي شبكه از راديو ورزش قطع مي‌شود.

در پي نامگذاري سال 1390 به نام سال جهاد اقتصادي توسط رهبر معظم انقلاب “مدظله العالي”، و انجام پژوهشی تحت عنوان «تحلیل محتوای برنامه‌های رادیو تجارت» توسط اکبر رضایی در سال 1389، معاونت صدا بر آن شد با توجه به گستره مأموريت‌هاي اين شبكه نام اين شبكه را از تجارت به اقتصاد ارتقاء داده و همزمان مدت زمان پخش آن را نيز از11 ساعت به 18 ساعت افزايش دهد. در پي استقبال مسئولين كشوري و نيز مخاطبان از اين اقدام و با توجه به تنوع بخشي به برنامه‏ها و لزوم پاسخ‌گويي به نيازهاي روز افزون مخاطبان، مدت زمان پخش برنامه‌هاي شبكه در تاريخ نهم شهريور ماه 1390 به 24 ساعت افزايش يافت.

در اردیبهشت سال 1392 رادیو اقتصاد از نمایشگاه بین المللی تهران به ساختمان اردلان واقع در میدان 7 تیر تغییر مکان داد و پس از 4 ماه به طبقه ششم ساختمان شهدا واقع در جام جم نقل مکان کرد.

از دی ماه 1393 مدیریت شبکه به عهده اکبر رضایی نهاده شده و از این پس باز تعریف ماموریت،اهداف، سیاست‌ها و نیز ساختار شبکه بر اساس اطلاع‌رسانی موثر و مطابقت تمام با اصول 24 گانه اقتصاد مقاومتی، انجام شد تا برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور (دولتی، خصوصی، تعاونی) با بهره گیری از هنر فاخر و سمت دهی افکار‌ عمومی آحاد جامعه برای حضور موثر در عرصه‌های اقتصادی اقدام به تولید و پخش برنامه‌های رادیویی در چارچوب اصول، خط مشی و سیاست‌های مصوب سازمان فعالیت نماید. این شبکه از فروردین 1394 به طبقه چهارم ساختمان شهدا منتقل و مقرر شد در این مکان تثبیت یابد.

 

اهداف:

شبکه رادیویی اقتصاد در راستای رسالت رسانه ای خويش بعنوان یک دانشگاه، هم راستا با اهداف اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران اهداف 4 گانه ذیل را بعنوان اهداف متعالی خود برگزیده است:

1- اطلاع رسانی، آموزش و نظریه پردازی در حوزه اقتصاد

2- ایجاد زمینه های رشد و ارتقاء سطح فرهنگ و دانش اقتصادی جامعه

3- ایجاد زمینه های رشد و توسعه اقتصادی کشور

4- ایجاد پیوند بین حوزه های علمی و دانشگاهی با حوزه های اقتصاد عملی

 

رویکردها:

شبکه رادیویی اقتصاد با توجه به مأموریت های خود در راستای توسعه اقتصادی کشور و بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور رویکردهای چهارگانه ذیل را با تأکید بر چهار مولفه دین، اخلاق، امید و آگاهی

محور اصلی برنامه هاي خويش قرار داده است.

1- انعکاس فعالیت ها و دستاوردهای اقتصادی، صنعتی و تجاری کشور

2- انعکاس تئوری ها، نظریه ها و راهکارهای علمی و عملیاتی صاحب نظران عرصه های اقتصادی در راستای سند چشم انداز 20ساله کشور