صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

"شنبه الی پنج شنبه" از ساعت 11:00 به مدت 45 دقیقه

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تولید زمانی در کشور ارزش و معنی پیدا می کند که با مفهوم مهمی به عنوان مزیت رقابتی، بازار پسندی و بازار پذیری عجین باشد.

«اسماعیل قادری فر» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: مزیت رقابت پذیری یک کالاست که می تواند مشتری را به سمت خود جذب کند و در ضمن ارتقای کیفیت و قیمت مناسب را به دنبال داشته باشد.

وی اظهارداشت: اگر موضوع مزیت رقابتی برای کالاهای ایرانی به عنوان یکی از عناصر کلیدی در رونق تولید شناخته شود به ناچار برای ارتقای سطح مزیت رقابتی، افزایش کیفی و تنوع بخشی به کالاهای داخلی نیاز به مقوله ای تحت عنوان دانش و رسوخ نوآوری در صنایع مختلف کشور خواهیم داشت.

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اگر این مقوله مورد پذیرش واقع شود معنی دار بودن اقتصاد دانش بنیان و توسعه کسب و کارهای نوآورانه و فناورانه شاه بیت تولید در کشور خواهد شد چون اعتقاداینکه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در جامعه اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه تولیدات علمی بسیار خوب مملکت به جریان نوآوری وصل شود.

وی افزود: رسوخ نوآوری در صنایع ممتاز کشور در سال رونق تولید و همینطور در چهارچوب سیاست های اقتصادی نظام از سوی معاونت علمی و فناوری به شکل جدی در حال پیگیری است تا بنگاه های بزرگ اقتصادی، صنعتی و کارگاه های تولیدی داخلی بتوانند نفوذ دانش را با منطق نوآوری باز و استفاده از تولیدات فناورانه که در دل دانشگاه ها و پارک های فناوری به عنوان هسته های فناورانه شکل می گیرد معنی دارتر کنند.

قادری فر تصریح کرد: این ارتباط دو سویه است که می تواند قوام و دوام تولید در کشور را شامل و باعث شود تولیدات تنوع، کیفیت، قیمت رقابتی و در عین حال بازار مناسبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: البته بازارهای بزرگی هم در داخل، منطقه و سطح بین الملل برای کشور متصور است و به راحتی می توان به این بازار ها دست پیدا کرد.

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشگاه های کشور امروزه از جنبه روند تولید علم و پرداختن به فعالیت های نوآورانه پیشتاز هستند.

وی افزود: برخی از دانشگاه های کشور در زمره 500 دانشگاه برتر دنیا و همینطورجهش تعداد محققان ایرانی در فهرست دانشمندان پراستناد جهان بسیار چشمگیر است.

قادری فر اظهارداشت: برخی از بنگاه های اقتصادی بزرگ و دانشگاه های برتر دنیا همواره با اشتیاق فراوان به دنبال شکار استعدادهای برتر ایرانی هستند چون نظام آموزشی ایران معطوف بر زیست بوم کشور نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه تربیت نیروی انسانی بر اساس زیست بوم مورد نیاز اقتصاد فناورانه و نوآورانه کشور نبوده یعنی برخی از چرخه های این زنجیره ارزش دچار لغزش هایست که تنوع کار آفرینی و نوآوری را طلب نمی کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآورشد: اگر زیست بوم نوآوری با متناسب سازی محیط کسب و کار برای بهره برداری از استعداد ایرانی در داخل فراهم شود این همان منطقی (منطق نوآوری باز) که می تواند استعداد و نخبه ایرانی را در خدمت صنعت ایرانی قرار دهد و مملکت را از گذار اقتصادنفتی به سمت گذار اقتصاد مبتنی بر نوآوری و علم رهنمون سازد.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 11 صبح به مدت 55 دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و لیلا امیدیگانه» با هدف معرفی، ترویج و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف 98 قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

مرتبط با این برنامه

  • تولید کامپوزیت برای نمای ساختمان

  • مشکلات تولید انواع تشک

  • تولید مشعل های صنعتی

  • میزان و توان تولید شمع

  • استانداردهای تولید دیگ آب گرم مصرفی(شوفاژ)

  • توانمندی های تولید سیم و کابل

  • انواع فریزرهای صندوقی

  • استانداردهای تولید صندلی خودرو کودک

  • بسته بندی و نگهداری کشمش

  • نوآوری در تولید دستگاه های تولید ظروف یکبار مصرف