صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

"شنبه الی پنج شنبه" از ساعت 10:00 به مدت 60 دقیقه

رئیس بنیاد مبارزه با کالا و ارز گفت: قاچاق یکی از موانع اصلی رقابت کالای ایرانی است.

«عباس محزون» در برنامه کالای ایرانی رادیو اقتصاد با موضوع طرح پرسشی مبنی براینکه چه عاملی باعث می شود کالاهای ایرانی نتوانند با اقلام مشابه خارجی رقابت کنند، افزود: قاچاق یک مسئله بسیار مهمی است که باید با شدت و حدت با این پدیده مبارزه شود.

وی اظهارداشت: برآورد ها حاکی از اینکه بین 20 تا 25 میلیارد دلار سالانه کالای قاچاق به داخل کشور وارد می شود.

رئیس بنیاد مبارزه با کالا و ارز گفت: قاچاق آثار و تبعات منفی زیادی دارد بالاخص فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می برد.

وی افزود: اگر این معضل در کنار سایر معضلات و چالش ها برطرف شود کالای ایرانی در بسیاری موارد قابلیت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را دارد.

محزون بیان داشت: بسیاری از کالاهای ساخت داخل در حال حاضر از نظر کیفیت و تنوع قابل رقابت با اجناس خارجی است.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بنیاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای ایجاد فضای رقابتی برای محصولات ایرانی چه برنامه هایی را در دست اجرا دارد، گفت: مسئله اصلی اینکه مردم باید در این قضیه وارد میدان شوند و مردم هم به خوبی نمی توانند تشخیص دهند که کدام کالا قاچاق و کدام کالا قاچاق نیست.

رئیس بنیاد مبارزه با کالا و ارز افزود: بهترین روش اینکه مردم بطور مطلق از کالای خارجی استفاده نکنند چون تشخیص اینکه کدام کالای خارجی به شکل رسمی و کدام کالا به صورت غیر رسمی وارد مملکت شده است.

وی اظهارداشت: دولت هم در این زمینه وظایفی دارد بنابراین اگر بتواند به وظایف خود جامه عمل بپوشاند بدون شکل قیمت تمام شده کالاها کاهش پیدا خواهد کرد و به خودی خود مردم به سمت مصرف کالاهای ساخت داخل ترغیب می شوند.

محزون در ادامه گفت: متاسفانه امروز تولیدکنندگان با مشکلات زیادی از قبیل ارزش افزوده، مالیات، حق بیمه، سود بانکی، مشکل تامین مواد اولیه، جرائم بانکی و غیره دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: دولتمردان با هدف رونق هرچه بیشتر تولید داخلی، حفظ اشتغال موجود، ایجاد فرصت های شغلی جدید، توسعه صادرات و دیگر موارد باید مشکلات را از سر راه تولید بردارند و به معنای واقعی از تولیدکنندگان حمایت کنند.

«اکبر کریمی» استاد دانشگاه و از کارشناسان اقتصادی نیز در برنامه کالای ایرانی رادیو اقتصاد افزود: تولید در هر کشوری وابسته به مکتب اقتصادی همان کشور است.

وی اظهارداشت: برخی از مکاتب اقتصادی بیشتر گرایش به مکتب «متمرکز دولتی» دارند یعنی می گویند «تولید، توزیع و مصرف همه و همه باید با نظارت دولت باشد و بخش های خصوصی فعالیت چندانی در این نوع مکاتب نمی توانند داشته باشند.»

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه گفت: بعلاوه این نوع مکاتب قدرت رقابت پذیری را به حداقل ممکن می رسانند چون قیمت گذاری، برنامه ریزی بسیاری از موارد دیگر از سوی دولت انجام می شود و بخش خصوصی کمترین تاثیر را در اقتصاد دارد.

وی در ادامه به دومین مکتب اقتصادی یعنی «سرمایه داری» اشاره کرد و افزود: خیلی از کشورهای پیشرفته جهان امروز از این مکتب استفاده می کنند.

کریمی تصریح کرد: مسئولیت دولت در مکتب سرمایه داری برخلاف مکتب متمرکز دولتی فقط حفظ امنیت کشور است و در عین حال نظارت کلی هم بر بازار دارد و به یک معنا بخش خصوصی تعیین کننده تعادل بازار است یعنی عرضه و تقاضا را این بخش تعیین می کند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: مکتب دیگری بین مکتب سرمایه داری و متمرکز دولتی وجود دارد به نام «مکتب اقتصاد اسلامی» که خیلی از کشورها منجمله ایران در تلاش هستند از این نوع مکتب استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا مردم به برخی از کالاهای خارجی با وجود تولیدات مشابه داخلی همچنان استفاده می کنند یا به بیان دیگر چه باید کرد که مردم تمایل بیشتری به مصرف کالاهای ایرانی داشته باشند، اظهارداشت: برای اینکه مصرف کنندگان کالاهای ساخت داخل را بر اجناس خارجی ترجیح دهند باید به چند نکته اساسی از قبیل کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، خدمات پس از فروش، فرهنگ سازی، اعتماد زایی هرچه بیشتر نسبت به کالاهای ساخت داخل و غیره توجه کرد.

وی گفت: «کیفیت» یکی از نکات بسیار مهم مورد توجه مصرف کنندگان در خرید انواع کالاهاست.

کریمی افزود: کیفیت یعنی ارائه کالا و خدمات با شکل و شرایطی که مورد ذائقه مصرف کننده قرار گیرد.

وی اظهارداشت: برای اینکه کالای با کیفیت ارائه شود نیازمند مواد اولیه مرغوب و تکنولوژی ساخت مناسب است.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه گفت: بحث دیگری که بسیار اهمیت دارد و شاید مورد گلایه بسیاری از مصرف کنندگان باشد «خدمات پس از فروش» است.

وی افزود: شرکت های برند و شرکت های که در سطح اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن دارند علاوه بر ارائه محصول «خدمات پس از فروش را بسیار اولی تر قرار می دهند» این یعنی اطمینان 100 درصدی نسبت به تعمیر و تعویض کالا در صورت معیوب و اشکال بودن.

کریمی در ادامه ضمن اشاره به مبحث بسیار مهم بازار رقابتی گفت: بازار رقابتی نقطه مقابل بازار انحصاری است.

وی افزود: بطورکلی در هر بازاری، در هر محصولی و در هرکجای دنیا تولید کننده و عرضه کننده رقیبی برای خود احساس نکند طبق قاعده انگیزه ای هم برای بهبود کیفیت کالا و ارائه خدمات بهتر به مصرف کننده نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه اظهارداشت: وقتی بازار رقابتی می شود سعی و تلاش تولید کنندگان بر این خواهدشد که برای جذب سهم بیشتری از بازار کیفیت کالا ها را افزایش، قیمت تمام شده تولید را کاهش و در یک کلام خدمات بیشتری با کمترین هزینه به مردم ارائه دهند.

وی ضمن اشاره به اینکه دفاع از مرزهای کشور به لحاظ نظامی و اقتصادی از وظایف ذاتی دولت است، گفت: کالای قاچاق بدون پرداخت عوارض گمرکی، مالیات و دیگر هزینه ها وارد و در چرخه بازار سیاه قرار می گیرد.

کریمی افزود: کالای تولید داخل توان رقابت با کالای قاچاق را ندارد چون تولید کننده داخلی برخلاف قاچاقچیان برای تولید کالا هزینه های زیادی را متحمل می شود.

وی بیان داشت: خرید و مصرف کالای قاچاق در بلندمت آثار و تبعات منفی برای اقتصاد خواهد داشت و این باید همواره مدنظر مصرف کنندگان باشند.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه با یادآوری اینکه برای ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و عدم مصرف کالاهای قاچاق و خارجی نیاز به فرهنگ‌سازی در سطح جامعه دارد، افزود: استفاده از کالاهای قاچاق به اقتصاد و زیرساخت های اقتصادی کشور آسیب جدی وارد می کند.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 10 صبح به مدت 55 دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و لیلا امیدیگانه» با هدف معرفی، ترویج و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف 98 قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

مرتبط با این برنامه

  • چگونه در زمینه تولید پوشاک صاحب برند بشویم؟

  • بررسی شاخصه های تولید غذاهای آماده و نیمه آماده

  • تولید ابزار برجسته نگار هوشمند همراه سامانه خدمات بانکی نابینایان

  • تولید پله برقی

  • تولید چرم طبیعی

  • یارانه به افراد نیازمند پرداخت شود

  • انواع دستگیره درها

  • نقش قوانین و مقررات در حمایت از تولید

  • تولید کیلومتر شمار

  • فرآیند تولید رنگ های صنعتی