حرف تا عمل یكشنبه، سه شنبه و پنج شنبه از ساعت 14:05 به مدت 50 دقیقه

رادیو اقتصاد

حرف تا عمل

نورالدین نوری: تغییر دیدگاه صاحبان كسب و كار اولویت كار مشاور است

دكترای مدیریت با اشاره به تاثیر گذاری مشاوره در كسب و كار حوزه ی مواد غذایی، تغییر دیدگاه های قدیمی صاحبان كسب و كار را قدم اول و از اولویت های كاری یك مشاور دانست.

1396/03/13
|
14:55
|

به گزارش رادیو اقتصاد نورالدین نوری لزوم بهره گیری از نقطه نظرات مختلف افراد خارج از سازمان ها را متذكر شد و گفت: گام اول مبنی بر ایجاد باور در صاحبان كسب و كار در جهت كمك دهی است و مشاور باید دیدگاه صاحبان كسب و كار را نسبت به وضعیت موجود تغییر دهد.

وی با اشاره به پیچیدگی های دنیای كسب و كار در فرایند كنونی اظهار كرد: در فرایند مشاوره برای كسب و كار های مختلف فضایی از دور دست را ترسیم می نماییم و این چشم انداز دادن به صاحبان كسب و كار از امنیت به سزایی برخوردار است.

نوری ارائه چشم انداز از آغاز نقطه صفر برای صاحبان كسب و كار را مهم توصیف كرد و ادامه داد: تغییر فرد باید از خود، باور ها و نظام فكری او آغاز شود. یك تولید كننده باید از توجه به كیفیت محصول شروع كند و به تولید با كیفیت بالا ایمان داشته باشد.

این مدیر عامل شركت تولیدی در حوزه صنعت مواد غذایی، مشاوره در حوزه تغییر باور و دیدگاه صاحبان كسب و كار را با مشقات و سختی هایی همراه دانست و افزود: این مراحل به اعتماد سازی می انجامد؛ بنابراین منجر به باور و ایجاد اعتماد در صاحبان كسب و كار می شود و مشاوران علاقمند به توجه صاحبان كسب و كار نسبت به نقطه نظرات خود هستند.

نوری با اشاره به تجربه های شخصی در زمینه تصویر سازی هوشمندانه نسبت به آینده گفت: طی گام های كوچك صاحبان كسب و كار را با مسیر روشن آینده رو به رو می سازیم و ایجاد یك باور در این مسیر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی فروش و افزایش سهم بازار را از دستاورد های بهره برداری مدیران صنایع غذایی از مشاور عنوان كرد و افزود: گاه مشاور در حوزه تامین منابع اولیه و تهیه ی محصولاتی با كیفیت مناسب مورد استفاده قرار می گیرد و یافتن منابع دست اول و مواد اولیه مناسب از مهارت های مشاوران در این صنعت است.

در ادامه امید نجبا، مشاور و از مدیران توسعه كسب و كار تغییر باور های كار فرما را اصلی اساس در شكل گیری فرهنگ مشاوره برشمرد و افزود: وقتی یك باور در ذهن فرد شكل می گیرد، به سختی تغییر می یابد؛ بنابر این باور مدیریت ها كسب و كار از سوی مدیران صنایع غذایی به سختی تغییر می كند.

وی در این راستا ضرورت استفاده از مشاور را مورد اشاره قرار داد و گفت: ظرف سال های گذشته ضرورت استقاده از نقطه نظرات مشاور در قالب رقابت ها شكل می گرفت. در این شرایط نیرو های جوان وارد میدان شدند كه به احساس خطر در میان افراد قدیم انجامید.

نجبا اذعان اطرافیان تولید كنندگان موفق را در مسیر ترویج بهره مندی از مشاور در صنایع تولیدی را نوعی تبلیق برای مشاوران دانست و ادامه داد: مشاوران به سه دسته تقسیم می شوند. عده ای مشاور نما هستند؛ این افراد پیش تر در حرف مختلف حضور داشته اند و تصور می كنند قادر به پیاده سازی اصول مشاوه می باشند.

این مشاور و مدیر حوزه ی توسعه كسب و كار از علاقمندی سازمان ها در راستای استفاده از افراد چهره و شناخته شده در امر مشاوره سخن گفت و افزود: این افراد تصور می كنند سخنوران خوب، مشاورانی شایسته برای كسی و كار شان هستند و خود را در مسیری وارد می سازند كه در انتها به نتیجه مطلوب نمی رسد.

نجبا عدم توجه به نظرات مشاور از سوی مدیران صنایع تولید را مورد انتقاد قرار داد و گفت: گاه مشاوران با ورود به سازمان ها در جلسات معتدد و به صورت مرتب شركت می كند؛ اما سیاست های اجرایی آن سازمان همچون گذشته طی می شود و تغییری نمی كند.

وی مشاور را بازویی فكری برای هر سازمان خواند و افزود: گاه اعلام می شود كه سازمان ها یا صنایع به صورت شایسته از نقطه نظرات مشاوران بهره مند نشده اند اما با نگاهی به طی سوات همكاری مشاور و سازمان متبوع اش، می بینیم تنها 20 درصد نقاط نظر مشاور اجرایی شده است.

نجبا با بیان اینكه سیستم اجرایی چنین شرك هایی به سمت عدم نتیجه گیری مناسب پیش می روند، ادامه داد: شخصا مشاور را بازوی فكری یك سازمان می دانم كه باید علاه بر داشتن دانش سیع و بهره مندی از اطلاعات جامع و كامل در حوزه های وسیع، در یك شاخه تخصصی در سازمان مورد نظر عمیق باشد.

این مشاور و مدیر حوزه ی توسعه كسب و كار با تصریح به اینكه تعریفی اقیانوسی به عمق یك سانتی متر، تعریف صحیح و دقیقی از دانش مشاور نیست، اذعان داشت: مشاور علاوه بر اینكه باید اقیانوسی به عمق یك سانتی متر باشد، بایستی در حوزه تخصصی سازمان متبوع اش كاملا عمیق، گره گشا و توسعه دهنده باشد.

نجبا با بیان اینكه سازمان ها قبل از آغاز به كار بایستی چشم انداز پیش رو را شناشته و بر اساس آن اهداف كلان، استراتژیك و بازار یابی خود ترسیم كنند، اضافه كرد: در ادامه دور نمای یك كسب و كار باید رو كاغذ ترسیم و جوانب مختلف آن مشخص شود.

وی اعتقاد برخی كارشناسان را مبنی بر این نكته دانست كه چشم انداز سازی در رتبه ی بعدیِ ایجاد یك سازمان قرار می گیرد و ادامه داد: این افراد معتقد هستند بیانیه ماموریت بدون توجه به شرایط رقابتی بازار نباید پیش از ایجاد سازمان ترسیم شود.

میزگرد اقتصادی "از حرف تا عمل" عنوان برنامه ای است كه با هدف تشریح توان اقتصاد مقاومتی در صنایع و بنگاه های اقتصادی كشور، ضمن شناخت توان و دستاورد های این حوزه و با دعوت از كارشناسان و فعالان عرصه ی تولید داخلی، به ارتقای توان و بازدهی سازمان ها و صنایع تولیدی كمك می كند. برنامه "از حرف تا عمل" روز های یكشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت 14:05 تا 15 روی موج اف.ام، ردیف 98 مگاهرتز روانه آنتن رادیو اقتصاد می شود. علاقمندان می توانند صوت این برنامه را از طریق وب سایت رادیو اقتصاد یا اپلیكیشن ایران صدا دریافت نمایند.

دسترسی سریع
حرف تا عمل