حرف تا عمل یكشنبه، سه شنبه و پنج شنبه از ساعت 14:05 به مدت 50 دقیقه

رادیو اقتصاد

حرف تا عمل

امید نجبا: توسعه صنعت كشور در گرو فروش بیشتر نیست

یك مدرس حوزه كسب و كار با اعلام اینكه توسعه صنعت كشور همواره در گرو فروش و بازار یابی بهتر و بیشتر نیست، گفت: اولویت یك بنگاه اقتصادی سیستم محوری و طراحی اركان مختلف یك سازمان است.

1396/03/08
|
13:53
|

امید نجبا در رابطه با چگونگی دست یابی به بهترین الگو ها در حوزه ی پیدایش حلقه ی مفقوده مشاور در كنار مدیریت گفت: راهكارهایی كه سایرین آزموده اند و در اثر سعی و خطا به نتیجه منتج شده است را به عنوان الگو در نظر می گیریم.

وی در این راستا نقش مشاور سازمانی را بر مبنای بهترن الگو تعریف كرد و ادامه داد: مشاور باید از الگو هایی استفاده نماید تا ضمن به سرانجام رساندن نقش خود، باعث رشد، رونق، توسعه و تحقق اهداف سازمان شود.

نجبا با بیان اینكه اهداف همواره از جنس فروش و بازار نیست، افزود: گاه هدف یك سازمان بر مبنای افزایش وفاداری نیرو ها تعریف می شود كه به میانگین طول مدت همكاری نیرو های سازمانی می انجامد.

وی با اعلام اینكه توسعه صنعت كشور صرفا در گرو فروش بیشتر نیست، ادامه داد: توسعه صنعت كشور در گرو ایجاد سازمان های موفق است و این در حالی است كه در صنعت بسیاری افراد سیستم را نمی شناسند.

نجبا بدل سازی یك مجموعه به سازمان را اصلی ترین وظیفه مشاور مدیریت دانست و گفت: این سازمان باید سیستم محور حركت كند كه نشان گر مساعد بودن اصول و زیر ساخت ها است.

این مدرس حوزه كسب و كار دست یابی به افتخارات و امتیارات بیشتر را قدم دوم در یك سازمان خواند و یاد آور شد: مشاوران در حوزه خود اشتغالی قرار می گیرند و افراد موفق گاه حوزه كارمند را با حوزه مشاوره تركیب می كنند.

نجبا در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی خطاب به مدیران كسب و كار اعلام كرد: باید مراقب بود مشاوران مدیریت درگیر كار های اجرایی نشوند و جایگاه مدیر را اخذ نكنند.

وی تغییر جایگاه مشاور از سوی برخی مدیران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: گاه مشكلات اجرایی را پیش روی مشاور قرار می دهیم كه در جهت حل و فصل آن تلاش كند و این بد ترین اتفاق است.

نجبا همچنین در رابطه با مشاوران خارج از كشور بیان داشت: سرمایه های خوبی در حوزه ی مشاوره در كشور وجود دارد اما متاسفانه در برخی مواقع از رویكرد استفاده از مشاور خارجی استفاده می شود.

این كارشناس حوزه مشاوره و بازاریابی با تاكید بر شناخت اصول توسط مشاور خارجی، به عدم شناخت كافی نسبت به رفتار و رویكرد های داخلی اشاره كرد و افزود: این مشاوران استاندارد ها و رقبای ایرانی را نمی شناسند.

نجبا با بیان اینكه اصول مشاوره خارجی برای مخاطب ایرانی فاقد تاثیر گذاری و طرفداری لازم است، ادامه داد: باید از الگو هایی استفاده كنیم كه قبل از نتیجه بخشی با بازار و مخاطب هدف هماهنگ باشد.

وی مشاوره را فروش داده های ارزشمند تعریف كرد و افزود: مشاوران زمانی قادر به ارائه مشاوره صحیح می باشند كه داده خوبی در اختیار شان قرار داده شود؛ بنابراین مشاور با این رویكرد از داده های دریافتی، اطاعات لازم را در یافت و به دانش و بینش سازمانی تبدیل كند.

در ادامه ی این میزگرد گفت وگو محور متقی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم و دكترای مدیریت منابع انسانی مشاور مدیریت را حلقه مفقوده صنعت كشور دانست و افزود: منابع انسانی و ملی به واسطه منابع سرزمینی در كشورمان وجود دارد؛ اما فاقد قدرت تركیب كنندگی از سوی مدیران هستیم.

وی عبارت سوء مدیریت را ناظر بر همین ضعف ساختاری عنوان و تصریح كرد: به افرادی در كنار مدیران نیاز داریم تا نقش تركیب كنندگی خود را به خوبی ایفا كنند؛ بنابراین باید از تجربه مشاوران استفاده نماییم.

متقی ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم 4 نقش تولید، اجرا، تركیب و صدور محصول از سوی شركت های غربی انجام می گرفت اما امروز این نقش ها را پله پله واگذار می كنند.

وی واگذاری نقش های ستدی و اجرایی و نیز ابدایی و ایده پردازی را مورد اشاره قرار داد و افزود: غرب نقش تركیب كنندگی را نگاه داشته است و اجازه نمی دهد كشور هدف صفر تا 100 یك محصول را تولید كند.

متقی فروش اطلاعات را نقش پنجم در سازمان غربی دانست و گفت: انحصار اطلاعات همچنان در دست غرب است اما اطلاعات پیشین را به مرور به فروش می رساند.

این كارشناس در حوزه ی مدیریت منابع انسانی با ارائه این توضیح، مشاوره را به فروش اطلاعات تشبیه كرد و بیان داشت: كشورهای غربی از نقش مدیریت به نقش مشاوره ای در حال مهاجرت هستند و این بروز و ظهور از دهه 80 شمسی آغاز شده است.

متقی مشاوره های خویش فرما را مورد استقبال شركت های ایرانی عنوان كرد و گفت: در كشور اقدامات شركتی كمتر انجام می شود و به دلیل جوان بودن این حوزه شركت های مشاوره قادر به ایفا نقش مورد انتظار نبوده اند.

وی این روند را موج رونق الگوی خویش فرمایی با سه زیر دسته ی دانشگاهی، اجرایی و اجرایی- دانشگاهی تعریف كرد و افزود: افرادی كه پیش تر در مدیریت تجاربی موفق بوده اند، امروز به سمت مدرك گرایی سوق یافته اند و از طرفی برخی افراد دانشگاهی وارد حوزه اجرایی كشور می شوند.

متقی در رابطه با شایستگی مشاوران اظهار كرد: دانش، مهارت و توانایی سه شایستگی مشاور است و كلیه مشاوران مدیریت نیازمند فهم نظریه های یك سازمان هستند.

این استاد دانشگاه شنیدن را یكی از مهم ترین مهارت های مشاوران دانست و افزود: بسیاری مشاوران قبلا در نقش سخنران ظاهر شده اند و بعد ورود به سازمان اجاره صحبت را به سایرین نمی دهند.

متقی اشتیاق به یادگیری را از دیگر ویژگی های مشاور برشمرد و گفت: مهارت برقراری ارتباط و دریافت و دادن اطاعات از دیگر مهارت های مورد نیاز مشاور است؛ از طرفی مشاوران باید ارتباط صحیحی با مشتریان برقرار نمایند.

وی مهارت تحلیل را از دیگر الزامات مشاور مدیریت خواند و بیان داشت: از جمله حلقه ها مفقوده امر مشاوره عدم آشنایی با راه چگونگی رسیدن به حل مسئله است؛ مشاوران باید از این ویژگی برخوردار باشند و در نهایت تجربه پذیری و ثبات هیجانی از دیگر الزامات یك مشاور مدیریت است.

برنامه «از حرف تا عمل» كاری از شبكه رادیویی اقتصاد است كه روزهای یكشنبه، سه شنبه وپنجشنبه راس ساعت 14,05 به مدت 50 دقیقه با هدف عارضه یابی و شناسایی مشكلات، موانع و اشكالات صنایع مختلف اعم ازمتوسط و بزرگ و ارائه راهكارهای عملیاتی رفع آنها، شناسایی گلوگاه های صنعتی كشور و كمك به بهبود وضع موجود صنایع از طریق برقراری ارتباط سه جانبه صنعت، دانشگاه و رسانه بر روی موج اف ام ردیف 98 قرار می‌گیرد و علاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو اقتصاد مراجعه كنند.

دسترسی سریع
حرف تا عمل