حرف تا عمل یكشنبه، سه شنبه و پنج شنبه از ساعت 14:05 به مدت 50 دقیقه

رادیو اقتصاد

حرف تا عمل

محبی نژاد عنوان كرد: قاچاق آفت جدی صنعت قطعه سازی خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی كشور گفت: قاچاق توان تولید قطعه سازان داخلی را به شماره انداخته و واحدهای قطعه سازی خودرو روز به روز بی رمق تر از گذشته می شوند.

1396/02/16
|
15:11
|

«آرش محبی نژاد» در برنامه از حرف تا عمل رادیو اقتصاد از وجود یك هزار و 200 قطعه ساز رسمی در كشور خبرداد و افزود: در حال حاضر 600 واحد قطعه سازی در مملكت فعال است.

وی همچنین به وجود 800 قطعه ساز زیر پله ای هم در كشور اشاره كرد و اظهارداشت: تولید زیرزمینی افزون بر اینكه از پرداخت مالیات شانه خالی می‌كند برای اشتغال واقتصاد رسمی یك آفت بزرگ محسوب می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی كشور گفت: خدمات و محصولات بدون شناسنامه مشكلات جدی برای بخش تولید و بخش خدمات شناسنامه‌دار ایجاد می كند.

وی در ادامه واردات سالانه قطعه خودرو بصورت رسمی و قاچاق را به ترتیب یك میلیارد و یك میلیارد و 100 میلیون دلار عنوان كرد و افزود: جمع واردات قطعه خودرو بصورت قاچاق و رسمی 50 تا 60 درصد مجموع تولید ارزشی قطعه داخلی را تشكیل می دهد.

محبی نژاد با بیان این جمله كه قطعه ساز داخلی در رقابت با قطعه ساز خارجی دستكم 45 درصد ضربه پذیری رقابتی دارد، اظهارداشت: واردات قاچاق مشمول مالیات بر ارزش افزوده، بهره بالای بانكی، عوارض گمركی و امثالهم نبوده و نفس تولید داخلی را به شماره انداخته است.

وی با اعلام اینكه بازار یدك از جمله شیرین ترین بخش های صنعت قطعه سازی خودرو است، گفت:قطعه ساز فقط به امید فروش قطعه به خودرو ساز دست به تولید نمی زند بلكه بیشتر به دنبال تامین درازمدت قطعات در بازار یدك است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی كشور در بخش دیگری از سخنان خود به سه نظام برای مقایسه رقابت پذیری صنایع داخلی با صنایع خارجی در هر كشوری اشاره كرد و افزود: این سه نظام شامل نرخ تبدیل دلار به پول رایج كشور از دو بعد «واقعی بودن نرخ ارز» و «افزایش یا كاهش متناسب با تورم داخلی»، نرخ تامین سرمایه و تورم داخلی است.

وی بیان داشت: كشورهای مختلف دنیا برای متعادل كردن و ایجاد فضای رقابتی تولیدات داخلی با تولیدات خارجی از اهرمی به نام «تعرفه واردات» استفاده می كنند.

محبی نژاد اظهارداشت: در حال حاضر سه نظام نرخ ارز، تورم و بهره بانكی در داخل كشور هیچ تناسبی با یكدیگر نداشته بعلاوه تعرفه واردات تمامی كالاهای وارداتی در سال 1391 به دلیل وجود ارز مرجع در كنار ارز مبادله ای با این توجیه كه محاسبه تعرفه واردات از ارز مرجع به مبادله ای تبدیل می شودهمه تعرفه ها در داخل كشور به نصف تقلیل پیدا كرده است.

وی اذعان داشت: بعد از اینكه ارز مرجع حذف و فقط شد مبادله ای هرگز تعرفه ها به سر جای اول خود باز نگشت وصنعت خودرو اعم از قطعات خودرو و خود خودرو ساخته شده هم از این قا عده مستثنی نبود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی كشور «كاهش توان خرید مردم را پاشنه آشیل صنایع تولید كالاهای بادوام داخلی دانست و یادآورشد: پائین بودن توان خرید موجب می شود مردم نتوانند كالای با كیفیت داخلی خرید كنند بنابراین بازار كالاهای قاچاق و بی كیفیت از رونق دوچندان برخوردار و همینطور جولانگاه خیلی خوبی برای تولیدات زیر پله ای در كشور می شود.

برنامه «از حرف تا عمل» كاری از شبكه رادیویی اقتصاد است كه روزهای یكشنبه، سه شنبه وپنجشنبه راس ساعت 14.05 به مدت 50 دقیقه با هدف عارضه یابی و شناسایی مشكلات، موانع و اشكالات صنایع مختلف اعم ازمتوسط و بزرگ و ارائه راهكارهای عملیاتی رفع آنها، شناسایی گلوگاه های صنعتی كشور و كمك به بهبود وضع موجود صنایع از طریق برقراری ارتباط سه جانبه صنعت، دانشگاه و رسانه بر روی موج اف ام ردیف 98 قرار می‌گیرد و علاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو اقتصاد مراجعه كنند.

دسترسی سریع
حرف تا عمل