صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه الی پنج شنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

یک کارشناس حوزه صنعت خودرو گفت: متاسفانه طرح ساماندهی صنعت خودرو با اما و اگرهای بسیار زیادی مواجه است.

امیرحسین عسکریان در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع چالش های طرح ساماندهی صنعت خودرو افزود: اوائل سال گذشته یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس طرحی را تحت عنوان «ساماندهی بازار خودرو» پیشنهاد داد.

وی اظهارداشت: طرح مزبور به دنبال این بود که صنعت خودرو به سمت رقابت پذیر شدن حرکت کند.

این کارشناس حوزه صنعت خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیشنهاد طراحان ساماندهی بازار خودرو برای رقابت پذیر شدن صنعت خودرو چه بود، گفت: پیشنهاد این بود که کشور باید به سمتی حرکت کند که تعرفه واردات خودرو پس از یک بازه زمانی مشخص کاهش یابد یعنی تعرفه گذاری پلکانی شود.

وی افزود: برای مثال تعرفه واردات خودرو سال اول 70 درصد و سال های بعد با کاهش 10 درصدی در نهایت به 20 درصد برسد.

عسکریان تصریح کرد: یک تا دو ماه پس از رای آوری یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس کشور با مشکلات ارزی مواجه شد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: تصمیم مسئولان وزارت صنعت، معد ن و تجارت و مجلس براین شد طرح برای مدتی مسکوت بماند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: مسئولان دلیل مسکوت ماندن طرح را بحران ارزی و شرایط بد اقتصادی کشور عنوان و بر این باور بودند به صلاح نیست در شرایط فعلی واردات خودرو به مملکت با تعرفه های پائین انجام شود.

وی اظهارداشت: طرح ساماندهی بازار خودرو به هر ترتیب شش ماه مسکوت ماند و پس از این مدت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجدد مورد بررسی قرار گرفت و بطورکلی ماهیت طرح تغییر یافت.

عسکریان گفت: واردات خودرو نه تنها با تعرفه های پائین به کشور انجام نشد بلکه اسم طرح بطورکلی از «ساماندهی بازار خودرو » به « ساماندهی صنعت خودرو » تغییر یافت و در ضمن واردات خودرو هم ممنوع شد.

وی افزود: هیچ خودروی در حال حاضر به مملکت وارد نمی شود و تعدادی از خودروهای که از گذشته در پشت درب های گمرک متوقف شده بود ترخیص این خودرو ها با آرامی و کندی در حال انجام است.

کارشناس صنعت خودرو اظهارداشت: یکسری مواد جدید به طرح مزبور اضافه شد که این دفعه توجه اهالی خانه ملت به بازار داخلی بود.

وی گفت: مواد طرح ساماندهی صنعت خودرو برخی بصورت اشتباه، کلی یا در تضاد با قوانین دیگر نگارش شده است.

عسکریان افزود: اگر این طرح هم مصوب شود بعید به نظر می رسد بتواند نقشه اقدامی برای صنعت خودرو تعریف کند.

وی اظهارداشت: بطورکلی در یک بندی از این طرح آمده واردات خودروهای برقی با تعرفه صفر در حالیکه واردات خودرو را در مجموع ممنوع کرده اند بنابراین این بند با قانونی که در قبل مصوبه شده در تضاد است.

این کارشناس حوزه صنعت گفت: سیاست های که دنیا در زمینه خودرو اجرا می کند ایران هیچ وقت موفق نشده بصورت صحیح اجرا کند اگر هم چنین چیزی اتفاق افتاده اثرچندانی نداشته است.

وی در ادامه افزود: سیاست ها در کشور طی این سال ها همیشه به نحوی بوده که هیچ موقع خوروسازداخلی احساس خطر نکرده که به فرض یک خودرو ساز جدید در حال ورود به بازار است که بخواهند با آن رقابت کنند.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 20 به مدت 55 دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حسن سعید کلاهی، مطهره مهرابی و حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

مرتبط با این برنامه

  • دریافت مالیات صحیح در پرتو شفافیت

  • خودکفایی صنایع دفاعی پیشگامی در رونق تولید و اقتصاد مقاومتی

  • تداوم خام فروشی نفت پس از 108 سال!

  • راهکارهای رونق یافتن معاملات بورس نفت

  • رویکرد وزارت صمت سرمایه گذاری ایجادی نیست

  • ذخایر مکشوفه 60 میلیارد تنی معدنی در ایران

  • 4 میلیارد تن ذخیره سنگ تزئینی ایران

  • برنامه های وزارت صمت برای احیای واحدهای تولیدی

  • پرداخت وام اشتغال روستایی با کار کارشناسی

  • مشکل روستائیان پول نقد نیست