اقتصاد حوالی فرهنگ شنبه از ساعت 21:00 به مدت 115 دقیقه

محمودی در گفتگو با رادیو اقتصاد عنوان كرد: صنعت مد و لباس از مصادیق صنایع فرهنگی

رئیس انجمن موسسات مد و لباس كشور گفت: حوزه مد و لباس به عنوان یكی از مصادیق صنایع فرهنگی و بخشی از پازل اقتصاد فرهنگ است.

1398/07/04
|
18:08
|

«مهدی محمودی» در برنامه اقتصادحوالی فرهنگ رادیو اقتصاد با محوریت بررسی ظرفیت های اقتصادی هنر صنعت مد و لباس افزود: هر اتفاقی كه در حوزه اقتصاد و فرهنگ كشور می افتد مدل و لباس هم تحت تاثیر قرار می گیرد به این معنا وقتی تورم در اقتصاد كلان افزایش، توان خرید مردم كاهش و یا ارزش پولی ملی دچار افت می شود این مولفه ها در همه محصولات به خصوص اقلام مصرفی كاربردی مثل پوشاك تاثیر خود را می گذارد.

وی اظهارداشت: متاسفانه اتفاقات اقتصادی كلی كه در كشور افتاده تولید كنندگان و فروشندگان در صنف و صنعت لباس و پوشاك با مشكلات زیادی مواجه شدند.

رئیس انجمن موسسات مد و لباس كشور گفت: صنعت پوشاك متاثر از وضعیت اقتصادی مملكت همانند دیگر صنایع در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردار نیست.

وی افزود: پوشاك، دكوراسیون داخلی، مبلمان و غیره از مصادیق صنعت مد است كه متاسفانه كشور حرفی برای گفتن در این زمینه ها ندارد.

محمودی اظهارداشت: خوشبختانه كشور امروز در حوزه طراحی، تولید مد و خلق اثر نه در مقیاس انبوه بلكه در ایده پردازی به واقع رشد خوبی داشته است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: كپی كردن ایرادی ندارد اما كپی را خوب بومی كردن مهارت یك طراح است.

رئیس انجمن موسسات مد و لباس كشور افزود: بطوركلی كشور در حوزه طراحی رشد خوبی داشته و به تبع طراحان خیلی ایده پردازتر و خلاق تر شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: طبق آمار و اطلاعات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی صنعت پوشاك از جمله صنایعی كه برای تولید شغل به كمترین سرمایه گذاری نیاز دارد.

محمودی گفت: برای مثال در برخی از صنایع بالا دستی پتروشیمی هزینه تولید شغل برای هر یك نفر بالای دو میلیارد تومان است یعنی دولت باید دو میلیارد تومان پول هزینه كند تا یك نفر شاغل شود.

وی افزود: اگر كشور به دنبال اشتغال و ارزش افزوده بالاست باید به صنعت پوشاك توجهی جدی داشته باشد.

رئیس انجمن موسسات مد و لباس كشور اظهارداشت: ارزش افزوده صنعت پوشاك از مرحله الیاف طبیعی تا مصرف كننده نهایی بیش از 500 درصد افزایش پیدا می كند.

وی در ادامه گفت: كمترین صنعتی را در كشور می توان یافت كه دارای چنین ویژگی ممتازی باشد.

محمودی افزود: هیچ صنعتی همانندصنعت پوشاك با مشتری ترجیحی در دنیا وجود ندارد.

وی اظهارداشت: طبق تعریف استاندارد جهانی مشتری ترجیحی به مشتری گفته می شود كه در سال حداقل چهار بار به فروشگاه پوشاك مراجعه و خرید كند.

رئیس انجمن موسسات مد و لباس كشور گفت: واقع مطلب اینكه هر ایرانی در سال بیش از چهار بار پوشاك خرید می كند.

وی به عنوان یك راهكار پیشنهاد داد: اگر یك دهم سرمایه گذاری صنعت خودرو به صنعت پوشاك تزریق شود بدون شك كشوردر بحث اشتغال و تولید ثروت رشد چشمگیری را تجربه خواهد كرد چون تولید اشتغال و ثروت صنعت پوشاك از صنعت خودرو به مراتب بیشتر است.

محمودی در ادامه یادآورشد: صنعت پوشاك نقش مهمی در رونق اقتصادی، اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و بسیاری موارد دیگر در كشور دارد از اینرو می طلبد مسئولان نگاه ویژه تری به این صنعت داشته باشند.

«فواد معتمد» تولید كننده و فعال در حوزه مدل و لباس گفت: موضوع مد و لباس چند سالی كه در كشور به شدت پیگیری و همینطور اهمیت زیادی به این بخش داده می شود.

وی ضمن اشاره به اینكه طراحان در حال نزدیك شدن به صنعت پوشاك هستند، افزود: گرایش دانشجویان به سمت رشته های مد و لباس و همینطور استقبال خوبی واحدهای دانشگاهی نسبت به پذیرش دانشجو در رشته های مرتبط با صنعت مد و لباس در مقایسه با گذشته از روند بهتری برخورداراست.

این تولید كننده لباس گفت: اكنون دانشجویان زیادی در رشته های مد و لباس از دانشگاه های كشور فارغ التحصیل می شوند.

وی افزود: جدا از این سازمان مد و لباس كشور نیز در این زمینه تاكنون فعالیت های خوبی انجام داده است.

معتمد اظهارداشت: كمی صنعتگران به طراحان نزدیك شده اندو در عین حال تولید كنندگان پوشاك امروز از طراحان استفاده می كنند شاید چنین روندی در چند سال قبل به هیچ وجه در كشور به چشم نمی خورد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: سنوات گذشته بیشترایده ها برای تولید پوشاك از برندهای خارجی گرفته می شد و به یك معنا بحث طراحی در صنعت پوشاك از سازماندهی خوبی برخوردار نبود.

این فعال در حوزه مدل و لباس افزود: اكنون تمامی برند ها گروه های طراحی برای خود دارند.

وی اظهارداشت: نكته قابل توجه اینكه امروز نه تنها واحدهای بزرگ تولید پوشاك حتی كارگاه های كوچك طراح جذب می كنند.

معتمد با اشاره به اینكه صنعت پوشاك ایران تخصصی تر شده است، گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر در اثر خلاقیت و نوآوری مدل های جدید و تنوع زیادی در صنعت پوشاك كشور ایجاد شده است.

وی افزود: نگرش صنعت پوشاك طی چند سال گذشته خیلی تغییر كرده و به سمت رشد و توسعه در حال حركت است البته با یكسری از محدودیت ها نیز مواجه است.

این فعال در حوزه تولید پوشاك اظهاداشت: محدودیت های مزبور همیشه چالشی بین فرهنگ و طراحان كشور بوده و متاسفانه این دو خیلی به نحو باید و شاید نتوانسته اند با همدیگر تطبیق پیدا كنند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: صنعت پوشاك كشور در زمینه مواد اولیه و زنجیره تامین ضعف عمده دارد.

این تولید كننده پوشاك افزود: در حال حاضر مواد اولیه تولید پوشاك در كشور هم به سختی یافت می شود و هم گران به دست تولید كنندگان می رسد.

وی اظهارداشت: نبود نمایشگاه های دائمی و رسمی و حتی غیر دائمی و فصلی مواد اولیه از دیگر مشكلات جدی صنعت پوشاك در كشور است.

معتمد اذعان داشت: كشور تركیه در زمینه مد و لباس عملكرد خوبی داشته و همینطور توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای منطقه و سایر كشورها را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه یادآورشد: سیاست گذاری و برنامه ریزی در كشور باید به نحوی باشد كه صنعت «مد و لباس » و «پوشاك » ایران همانند تركیه و سایر كشورها خوش بدرخشد.

برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» كاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه كنندگی فرزانه صادقیان از شنبه تا پنجشنبه هر شب ساعت 22 به مدت 55 دقیقه با هدف حمایت از كارآفرینی در عرصه فرهنگ و هنر به منظور تحقق بخشی در سیاست های اقتصاد مقاومتی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه كنند.

دسترسی سریع
اقتصاد حوالی فرهنگ