صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

از ساعت به مدت

نسخه الکترونیک تحقیق انجام شده توسط معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد با موضوع کشورهای پیشنهادی به منظور توسعه روابط تجاری با رویکرد صادرات محوری

مناسب‌ترین کشورها با هدف توسعه روابط تجاری کدامند؟ معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد تحقیقاتی را انجام داده که براساس آن 59 کشور به‌منظور توسعه روابط تجاری با رویکرد صادرات محوری پیشنهاد شده است. پس از برجام و گشایش‌های بین‌المللی، قرار است تجار ایرانی مبادی و مقاصد جدیدی را برای توسعه تجارت کشور بیابند. از این رو پیش از این نیز سازمان توسعه تجارت پس از برجام به بررسی کشورهای مختلف برای ایجاد روابط اقتصادی پرداخت و در این راستا اطلاعات تجاری و پتانسیل‌های 23 کشور را منتشر کرد.

یکی از اساسی‌ترین معیارهایی که در انتخاب کشورها لازم است مدنظر قرار گیرد، توجه به پایداری روابط تجاری طرفین است. بنابراین در تحقیق منتشرشده از سوی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد تلاش شده است تا با بررسی روش‌های مختلف علمی، کشورهای مناسب با رویکرد مذکور را شناسایی کرده و برای توسعه روابط تجاری پایدار با هدف توسعه صادرات غیرنفتی در راستای مفاهیم برون‌گرایی اقتصاد ایران پیشنهاد کند.

کشورهای پیشنهادی با بررسی همه شاخص‌های قابل اندازه‌گیری در حوزه تجارت بین‌الملل نظیر ریسک‌های تجاری و سیاسی، اندازه نسبی بازار، مزیت‌های نسبی آشکار شده و پتانسیل‌های تجاری مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که البته می‌توان برای تعدیل نتایج استخراج‌شده از این مطالعه، طی سناریوهای مختلف با اعمال یکسری ملاحظات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در راستای تصمیمات استراتژیک کشور توسط متولیان امر اقدام کرد.

در این تحقیق از روش علمی پشتیبان تصمیم‌گیری (DSM) استفاده شده که براساس آن چارچوبی ارائه می‌شود که طی آن کشورهایی که فرصت‌های صادراتی موفق محسوب می‌شوند، انتخاب شوند. این چارچوب بر معیارهایی استوار است که در ادبیات موضوع، از آنها به‌عنوان ضرورت برای صادرات موفق و پایدار یاد شده است. این معیارها در سه فیلتر اعمال می‌شوند که ترکیبات کشور-محصول باید قبل از اینکه به‌عنوان فرصت صادراتی در نظر گرفته شوند، از آنها عبور کنند.

براساس آنچه در روش علمی پشتیبان تصمیم‌گیری (DSM) به‌کار گرفته شده، کشورهای اروپایی که می‌توانند به شریک تجاری ایران بدل شوند عبارتند از: آلمان، ایتالیا، هلند، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، اتریش، بلژیک، سوئد، دانمارک، چک، فنلاند، اسلواکی، نروژ و ایسلند. از میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز عراق، اردن، امارات، بحرین، عمان، قطر، کویت و مصر قابلیت آن را دارند که بتوانند در تجارت با ایران همکاری کنند. جمهوری آذربایجان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، بلاروس، روسیه و قرقیزستان نیز از جمله کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) هستند که براساس تحقیقات انجام شده پتانسیل توسعه روابط تجاری را با ایران دارند.

همچنین از میان کشورهای آسه‌آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی)، اندونزی، تایلند، فیلیپین، سنگاپور، مالزی و ویتنام شرکای مناسبی برای تجارت با ایران محسوب می‌شوند. سایر کشورهای آسیایی مانند چین، هند، کره‌جنوبی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، هنگ‌کنگ، ژاپن، گرجستان، بنگلادش و لهستان هم می‌توانند روابط تجاری خوبی را با ایران برقرار کنند. برزیل، ایالات‌متحده، کانادا، اروگوئه و مکزیک نیز به‌عنوان کشورهای آمریکایی که می‌توان روابط تجاری با آنها را افزایش داد، در این گزارش موردتوجه قرار گرفته است. کشورهای آفریقایی پیشنهاد شده برای توسعه روابط تجاری نیز آفریقای جنوبی، موزامبیک، نیجریه، الجزایر و غنا هستند. در میان سایر کشورهای باقی‌مانده، کشور استرالیا برای شراکت در تجارت مورد توجه قرار گرفته است و توسعه روابط با این کشور پیشنهاد می‌شود.

برای دریافت فایل مربوط به "کشورهای پیشنهادی به منظور توسعه روابط تجاری با رویکرد صادرات محوری " روی لینک زیر کلیک کنید.

مرتبط با این برنامه

  • شناسایی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری خارجی

  • نقش توزیع تسهیلات اعطایی بانک‌ها در رشد اقتصادی ایران

  • پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در ایران

  • تأثیر ترکیبات مختلف فساد بر جذب سرمایه در کشورهای همتراز سطح توسعه ایران

  • تأثیر ساختار مالی بر بی‌ثباتی رشد اقتصادی ایران

  • الگوی راهبردی حمایت از تولید(درس هایی از تجربه ژاپن)

  • بررسی تأثیر جهش پولی نرخ ارز بر فعالیت های عمده و اصلی اقتصاد در ایران

  • ساختار تیم استارتاپی ؛ از سیر تا پیاز ایجاد یک تیم استارتاپی

  • ظرفیت های کاهش مصرف انرژی الکتریکی در ایران

  • نقد و بررسی پیشنهاد های گروه بحران در مورد حفظ توافق هسته ای بدون آمریکا