انتقال تکنولوژی با همکاری کشتی سازی های داخلی و خارجی میسر است

شناسه : 36851247
بازگشت

پیمان مسعودزاده با اشاره به پیشرو بودن ساخت کشتی های نظامی در کشور اظهار کرد: «ساخت کشتی در ایران به دوران بعد از انقلاب و دفاع مقدس باز می گردد و در همین بازه زمانی نیز دستاوردهای خوبی را شاهد بوده ایم.»

وی با اشاره به بومی سازی کشتی های کوچک و متوسط گفت: «35 شرکت کشتی سازی دارای مجوز هستند و 15 شرکت زیر مجموعه نهادهای نظامی و مابقی شرکت های بخش خصوصی هستند.»

مسعودزاده ساخت شناورهای آلاینده روب، نظامی، گشتی و تفریحی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «وام های کم بهره برای ساخت شناورهای کوچک و متوسط ارائه می شود و سازمان بنادر با تخصیص این وام ها افراد را به بانک عامل معرفی می کند و بخشی از پرداخت سود بانکی را متقبل می شود.»

دبیر کمیته کشی سازی انجمن مهندسی صنایع دریایی بر لزوم همکاری مشترک کشتی سازی های خارجی و داخلی بر مبنای اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: «سفارش کشتی باید به گونه ای به طرف خارجی ارائه شود که شرکت های ایرانی در ساخت سازه و بدنه کشتی فعال شوند و اگر این همکاری مشترک صورت گیرد، انتقال تکنولوژی به کشور را شاهد خواهیم بود.»

مسعودزاده با بیان اینکه انتقال تکنولوژی در عموم قراردادهای خارجی دیده شده است، گفت: «انتقال تکنولوژی در عمل دیده نمی شود؛ ما جز 15 کشور اول دنیا در تولید مقاله در حوزه کشتی و دریا هستیم ولی در حوزه فنی در رتبه های آخر قرار داریم.»

وی در خصوص لزوم انتقال دانش فنی کشتی سازی به کشور اظهار کرد: «اگر در مذاکره با کشتی سازان خارجی، کشتی سازان داخلی نیز حضور داشتند، امتیازات بیشتری دریافت می کردیم.»

همچنین سیامک سیدمرندی، مدیر طرح و توسعه دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با تایید این موضوع که نمی توان ناوگان ملی حمل و نقل را معطل ساخت کشتی های جدید گذاشت، اظهار کرد: «شرکت کشتی سازی جمهوری اسلامی و شرکت های نفتکش و شیلات برنامه ریزی بلند مدت دارند و نمی توانند در لحظه آخر و به منظور ساخت کشتی ظرف 6 ماه آینده، اعلام نیاز کنند.»

وی با بیان اینکه حتی کشور کره قادر به تولید کشتی ظرف 6 ماه نیست، ادامه داد: «اگر کشور نیاز آنی به کشتی دارد، می توان درپی خرید کشتی های نفتکش دست دوم بود ولی در برنامه ریزی های 30 ماهه آینده کشور، باید نیاز ملی در نظر گرفته شود.»

سیدمرندی تصریح کرد: «در زمان تحریم ها باید با کشتی سازان خوب داخلی وارد مذاکره می شدیم ولی به مدت 9 سال نیاز کشور را متوقف کردیم و به هیچ یک از کشتی سازان داخلی سفارش کار ندادیم.»

وی بر لزوم فراهم بودن بستر انتقال تکنولوژی تاکید کرد و گفت: «انتقال تکنولوژی با پول قابل اجرا نیست؛ رسوب دانش فنی در صنعت کشتی سازی تعریف درستی ندارد و تاثیر کشتی رانی در صنعت حمل و نقل کشور مورد غفلت واقع شده است.»

سیدمرندی ادامه داد :«برای صنعت کشتی سازی زیر ساخت جامع و کاملی تهیه نکردیم؛ اما امروز دانشگاه های ما به سمت تربیت مهندسان کشتی و ناوبری حرکت کردند و پتانسل ها و نیروی انسانی این صنعت موجود است که نباید رها شده و در کشورهای دیگر مشغول به کار شوند.»

مدیر طرح و توسعه دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور افزود: «در صنعت کشتی زنجیره تامین وجود دارد که در صورت فقدان سفارش معقول، توجیه اقتصادی به وجود نمی آید.»

سیدمرندی گفت: «اگر قانون 51 درصد ساخت داخلی را رعایت کنیم، تمام مسائل در قالب انتقال تکنولوژی و دانش و بهره مندی از پتانسیل های داخلی کشور قابل حل و فصل است.»

در ادامه هادی حق شناس، کارشناس امور حمل و نقل دریایی ، تامین نیاز به کشتی در داخل کشور را از افتخارات سازندگان ایرانی برشمرد و با طرح یک پرسش بحث خود را آغاز کرد: «آیا هر کالایی به هر قیمتی باید در داخل کشور ساخته شود و مهم تر از آن هزینه و زمان تولید آن را در نظر می گیریم؟!»

وی با طرح این پرسش افزود: «حتی اگر هزینه تولید بیش از واردات کالای مشابه بوده و زمان تحویل و تولید معقول باشد، برای مصرف کننده قابل تحمل خواهد بود.»

حق شناس عدم توسعه ناوگان ملی، تامین نیازهای مقدماتی و تولید داخلی را متذکر شد و گفت: «صنعت کشتی سازی ایران دارای ظرفیت های بالایی است ولی تبدیل این ظرفیت های بالقوه به بالفعل راهی طولانی را می طلبد که باید از این صنعت بهره برداری بسیاری کرد!»

وی تکنولوژی ساخت کشتی را قابل خریداری عنوان و تصریح کرد: «امروز بخشی از موتورها، سیستم رانش و... باید وارد شود؛ تولید بدنه به تنهایی به ساخت کشتی نمی انجامد و اصلی ترین بخش کشتی تجهیزات است.»

حق شناس با اشاره به وجود مزیت های نسبی بسیار در تولید و ساخت کشتی گفت: «در کشتی سازی تکنولوژی های جدید به کار گرفته می شود؛ بنابراین بایستی روزانه خود را با این تغییرات تطبیق دهیم؛ از طرفی نظام بانکی ما با سودهای دو رقمی نمی تواند به تخصیص هزینه لازم برای فعال شدن صنعت کشتی سازی بینجامد.»

این کارشناس حمل و نقل دریایی با بیان اینکه امروز کشتی های کوچک در حال خروج از رده تولید و مصرف هستند، ادامه داد: «برای کشتی هایی که جمهوری اسلامی ایران تحویل شرکت ملی نفتکش داده است، زمان طولانی صرف شده تا از محصول نهایی بهره برداری شود ولی نمی توان این شرکت ها را منتظر تولیدات جدید گذاشت چراکه در حال رقابت با شرکت های بین المللی هم سطح خود هستند و سود آن عاید کشور می شود.»

علی اکبر غنجی، کارشناس امور حمل و نقل دریایی نیز، در دفاع از صنعت کشتی رانی و همسویی با کشتی سازان گفت: «نباید از بازار حمل و نقل دنیا عقب بمانیم و از دیگر سو باید بازار داخل را حمایت کرده و در کنار تولید سازه های کوچک، کشتی های بزرگ را با استانداردهای بین المللی تولید کنیم.»

وی با بیان اینکه نمی توان تنها به بنادر کشور به منظور حمل و نقل وابسته بود، بر لزوم بالندگی صنعت داخلی و تولید کشتی در کشور تاکید کرد و افزود: «ما به کشتی سازی داخلی معتقدیم و فضای منطقی حکم می کند زیر بنای علمی و مالی به منظور تولید کشتی در داخل کشور مهیا شود.»

برنامه "راه ابریشم" کاری از گروه صنعت و بازرگانی به تهیه کنندگی مهرگان سوادکوهی شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 14:05 به مدت 50 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

 

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


  

تازه‌ترین مطالب

محمد مروج حسینی عنوان کرد:
تبلیغات در و دیوار شهر در قبضه برندهای خارجی
رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: متاسفانه در و دیوار شهرهای کشور به ویژه تهران پر از برندهای مشهور پوشاک خارجی است که هیچ سنخیتی با سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخلی ندارد.
محمد کشتی آرای پیشنهاد کرد:
ایجاد برج طلا در شهرها بجای شهرک صنعتی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر تهران و ایران گفت: ایجاد برج طلا و جواهر در شهرها بجای شهرک صنعتی با هدف تمرکز بیشتر برای معاملات عمده، صادراتی و جهانی در کشور تاکید کرد.
برنامه "روستای ما" ؛
پرورش ماهی در روستا
رادیو اقتصاد در برنامه "روستای ما" یکشنبه 8 اسفند ماه، به موضوع پرورش ماهی در روستا می پردازد.
برنامه "نود و هشتی ها" ؛
میزان تناسب کارمزد بانکی با خدمات ارائه شده
رادیو اقتصاد در برنامه "نود و هشتی ها" یکشنبه 8 اسفند ماه، به سراغ میزان تناسب کارمزد بانکی با خدمات ارائه شده خواهد رفت.
برنامه "ارمغان طبیعت" ؛
تامین خوراک طیور و انواع آن
رادیو اقتصاد در برنامه "ارمغان طبیعت" یکشنبه 8 اسفند ماه، به مبحث تامین خوراک طیور و انواع آن می پردازد.